BACALAH....

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ *

ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِي خَلَقَ *١ خَلَقَ ٱلۡإِنسَٰنَ مِنۡ عَلَقٍ *٢ ٱقۡرَأۡ وَرَبُّكَ ٱلۡأَكۡرَمُ *٣ ٱلَّذِي عَلَّمَ بِٱلۡقَلَمِ *٤ عَلَّمَ ٱلۡإِنسَٰنَ مَا لَمۡ يَعۡلَمۡ *٥ كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لَيَطۡغَىٰٓ *٦ أَن رَّءَاهُ ٱسۡتَغۡنَىٰٓ *٧ إِنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ ٱلرُّجۡعَىٰٓ *٨ أَرَءَيۡتَ ٱلَّذِي يَنۡهَىٰ *٩ عَبۡدًا إِذَا صَلَّىٰٓ *١٠ أَرَءَيۡتَ إِن كَانَ عَلَى ٱلۡهُدَىٰٓ *١١ أَوۡ أَمَرَ بِٱلتَّقۡوَىٰٓ *١٢ أَرَءَيۡتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰٓ *١٣ أَلَمۡ يَعۡلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ يَرَىٰ *١٤ كَلَّا لَئِن لَّمۡ يَنتَهِ لَنَسۡفَعَۢا بِٱلنَّاصِيَةِ *١٥ نَاصِيَةٖ كَٰذِبَةٍ خَاطِئَةٖ *١٦ فَلۡيَدۡعُ نَادِيَهُۥ *١٧ سَنَدۡعُ ٱلزَّبَانِيَةَ *١٨ كَلَّا لَا تُطِعۡهُ وَٱسۡجُدۡۤ وَٱقۡتَرِب۩ *١٩


Thursday, May 07, 2020

Hukum Solat Berjemaah Makmum Berdiri Berjauhan

SOALAN :
Saya ingin bertanya tentang solat berjemaah yang diadakan di sebuah madrasah di negara jiran kita pada musim covid 19 dimana masing-masing berdiri berjauhan antara satu sama lain.

Adakah sah solat jemaah berdiri jauh seperti itu?

JAWAPAN :
Hendaklah difahami bahawa rapat saf bukan syarat sah solat tapi ia termasuk perkara yang disunatkan yang dengannya jadi makin sempurna solat bukannya rapat saf itu termasuk rukun atau syarat sahnya solat.

Oleh itu jika sengaja tanpa uzur para jemaah berdiri renggang tidak merapatkan saf nescaya solat mereka tetap sah cuma makruh hukumnya sengaja merenggangkan saf sekiranya tanpa sebarang darurah.

Tersebut pada Majlis Fatwa Baitul Maqdis :

اتفقت كلمة المذاهب الأربعة أنّ من سنن الصّلاة إتمام الصّفوف ووصلها وعدم وجود تباعد بين المصلين
* ولكن لم يقل مذهب من المذاهب الأربعة المعتبرة بأنّ التّراص أو إتمام الصّف من شروط صحة الصّلاة أو أركانها
وبناءً عليه لو كان تباعد بين المصلين في الصّف فالصلاة صحيحة اتفاقاً ولكنّ ذلك مكروه . 1/328
* ومن المعلوم أنّ الكراهة لدى الفقهاء تنتفي لأدنى حاجة ولا شك أنّ التّباعد هذه الأيام بين المصلين من الحاجة بل والضرورة بمكانة كما يقول الأطباء خشية العدوى
حيث ينصح الأطباء بالابتعاد قدر مترين أثناء اللّقاء والإجتماع مع الآخرين من باب الإحتياط والوقاية
* لذا لا مانع من التّباعد بين المصلين داخل الصّف الواحد ولا بأس بالعمل بما يقوله الأطباء أن يكون البعد قدر مترين بين كلّ مصلّ من باب الأخذ بالأسباب : المجلس الإسلامي للافتاء

Artinya : “Telah sepakat pendapat ulamak mazhab empat bahawa setengah dari sunat-sunat solat ialah menyempurnakan saf dan menyambung saf dan jangan ada renggang antara orang yang mengerjakan solat"

Akan tetapi tiada seorang pun ulamak mazhab yang muktabar ada mengatakan bahawa merapatkan saf dan menyempurnakan saf itu itu adalah rukun atau syarat sah solat.

Oleh kerana itulah jikalau orang yang solat itu saling menjauh pada saf maka solatnya adalah sah dengan sepakat ulamak tetapi makruh.

Dan setengah dari yang sudah diketahui bahwa di sisi fuqahak hilanglah makruh apabila ada hajat dan tiada syak bahawa menjauhkan diri pada masa kini adalah termasuk perkara hajat bahkan sudah dikira darurah sebagaimana sekarang pakar perubatan menyebut tentang bahaya wabak berjangkit.

Maka anjuran pakar perubatan supaya menjarakkan diri kadar 1 meter ketika berjumpa dan berkumpul dengan orang lain adalah masuk dalam bab berhati-hati dan memelihara.

Dari itu maka tiada halangan dari menjarakkan diri antara orang yang solat pada saf yang satu dan tidak menjadi kesalahan mengikut pandangan pakar perubatan supaya menjarakkan diri kadar 1 meter antara setiap orang yang solat dan termasuk ia di dalam bab mengambil kira akan sebab sesuatu.”  (Majlis Fatwa Baitul Maqdis)

Kesimpulan

Merapatkan saf adalah sunat dan renggang saf mengurangkan fadhilat berjemaah.

Sengaja tanpa sebarang uzur renggangkan saf adalah makruh.

Jika terpaksa renggangkan saf kerana menjaga dari wabak penyakit berjangkit ketika berlaku wabak penyakit maka hukumnya adalah harus.

wallahua’lam

Sumber :
Kongsi Ilmu Bermanfaat
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=161396192072416&id=100046061074090

No comments: