1. Niat
Niat Shalat Isya
اُصَلّى فَرْضَ
الْعِشَاءِ اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ اَدَاءً مَأْمُوْمًا/إِمَامًا
ِللهِ تَعَالَى
Ushalli fardhol ‘isya’i arba’a rakatain mustaqhbilal kiblati
ada-an ma’muman/imaaman lillahi ta’ala
Artinya : Aku berniat shalat fardu ‘Isya empat raka’at menghadap
kiblat sebagai ma’mum/imam karena Allah Ta’ala
Niat Shalat Dzuhur
اُصَلّى فَرْضَ
الظُّهْرِاَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ اَدَاءً مَأْمُوْمًا/إِمَامًا
ِللهِ تَعَالَى
Ushalli fardhol dzuhri arba’a rakatain mustaqhbilal kiblati
ada-an ma’muman/imaaman lillahi ta’ala
Artinya : Aku berniat shalat fardu Dhuhur empat raka’at
menghadap kiblat sebagai ma’mum/imam karena Allah Ta’ala
Niat Shalat Ashar
اُصَلّى فَرْضَ
الْعَصْرِاَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ اَدَاءً مَأْمُوْمًا/إِمَامًا
ِللهِ تَعَالَى
Ushalli fardhol ashri arba’a rakatain mustaqhbilal kiblati
ada-an ma’muman/imaaman lillahi ta’ala
Artinya : Aku berniat shalat fardu ‘Ashar empat raka’at
menghadap kiblat sebagai ma’mum/imam karena Allah Ta’ala
Niat Shalat Maghrib
اُصَلّى فَرْضَ
الْمَغْرِبِ ثَلاَثَ رَكَعَاتٍ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ اَدَاءً مَأْمُوْمًا/إِمَامًا
ِللهِ تَعَالَى
Ushalli fardhol maghribi tsalasa rakatain mustaqhbilal kiblati ada-an
ma’muman/imaaman lillahi ta’ala
Artinya : Aku berniat shalat fardu Maghrib tiga raka’at
menghadap kiblat sebagai ma’mum/imam karena Allah Ta’ala
2 Takhbirotul Ikhram
اَللهُ اَ
كْبَرُ
Allahhu akbar
Maksudnya : Allah Maha Besar
3. Bacaan Do’a Iftitah
اَللهُ اَكْبَرْكَبِيْرًا
وَاْلحَمْدُ لِلهِ كَشِيْرًا وَسُبْحَانَ للهِ بُكْرَةً وَاَ صِيْلَا
اِنِّيْ وَجَّهْتُ
وَجْهِيَ لِلَّذِيْ فَطَرَ السَّمَوَاتِ وَاْلاَرْضِ حَنِيْفًامٌسْلِمًاوَمَ اَنَامِنَ
اْلمُشْرِكِيْنَ
اِنَّ صَلَا
تِيْ وَنُسُكِيْ وَمَحْيَايَ وَمَمَا تِيْ لِلَّهِ رَبِّ اْلعَالَمِيْنَ لَاشَرِيْكَ
لَهُ وَبِذَ لِكَ اُمِرْ تُ وَاَنَامِنَ اْلمُسْلِمِيْنَ
Allahu akbar kabiraa wal-hamdu lillahi katsiiraa wa subhaanallaahi bukrataw wa ashiilaa.
Innii wajjahtu wajhiya lil-laadzii fatharas-samaawaati wal ardha haniifam muslimaw wa maa ana minal-musyrikiin.
Inna shalaatii wa nusukii wa mahyaaya wa mamaatii lillaahi
rabbil -‘aalamiin. Laa syariikalahu wa bi dzaalika umirtu wa ana minal
-muslimiin.
4. Membaca Al-Fatihah
بِسْمِ اللهِ
الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ, الرَّحْمَـنِ الرَّحِيْمِ, مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ,
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ, اِهْدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيْمَ, صِرَاطَ
الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيهِمْ, غَيْرِ المَغْضُوْبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّيْنَ.
آمِيْنَ
Bismillaahir-rahmaanir-rahiim, Al-hamdu lillaahi
rabbil-‘aalamiin, Ar-rahmaanir-rahiim, Maaliki yaumid-diin, Iyyaaka na’budu wa
iyyaaka nasta’iin, Ihdinash-shiraatal-mustaqiim, Shiraatal-ladziina an’amta
‘alaihim, Ghairil-maghdhuubi ‘alaihimwa ladh-dhaalliin. Aamiin
5. Membaca Salah Satu Surat Dari Al-Qur’an
Misalnya :
بِسْمِ اللهِ
الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ, مَلِكِ النَّاسِ, إِلهِ النَّاسِ, مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ
الْخَنَّاسِ, الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ, مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ
Bismillaahir-rahmaanir-rahiim, Qul a’uudzu bi rabbin-naas,
Malikin-naas, Ilaahin-naas, Min Syarril-waswaasil-khannaas, Alladzii yuwaswisu fii
shuduurin-naas, Minal-jinnati wan-naas.
6. Ruku
Bacaan dalam rukuk. Dibaca 3 kali
سُبْحَانَ
رَبِّيَ اْلعَظِيْمِ وَبِحَمْدِهِ
Subhaana rabbiyal-‘adhiimii wa bi hamdih.
Artinya : Maha Suci Tuhan Yang Maha Agung serta memujilah aku
kepada-Nya.
7. I’tidal
سَمِعَ اللهُ
لِمَنْ حَمِدَهُ
رَبَّنَا لَكَ اْلحَمْدُ مِلْءُالسَّمَوَاتِ وَمِلْءُاْلاَرْضِ وَمِلْءُ مَا شِعْتَ
مِنْ شَيْءٍ بَعْدُ
Sami’allaahu li man hamidah.
Rabbanaa lakal-hamdu mil’us-samaawaati wa mill-ul-ardhi wa mil’u
maa syita min syai’in ba’du.
Artinya : Allah mendengar orang yang memuji-Nya.
Ya Allah tuhan kami! Bagi-Mu segala puji, sepenuh langit dan bumi, dan sepenuh
barang Kau kehendaki sesudah itu.
8. Sujud
Bacaan dalam sujud. Dibaca 3 kali
سُبْحَانَ
رَبِّيَ اْلاَعْلَى وَبِحَمْدِهِ
Subhaana rabbiyal-a’laa wa bi hamdih.
Artinya : Maha Suci Tuhan Yang Maha Tinggi serta memujilah aku
kepada-Nya.
9. Duduk Antara Dua Sujud
رَبِّ اغْفِرْلِى
وَارْحَمْنِىْ وَاجْبُرْنِىْ وَارْفَعْنِى وَارْزُقْنِىْ وَاهْدِ نِىْ وَعَا فِنِىْ
وَاعْفُ عَنِّىْ
Rabbighfirlii warhamnii wajburnii warfa’nii warzuqnii wahdinii
wa ‘aafinii wa’fu ‘annii.
Artinya : Ya Allah, ampunilah dosaku, belas kasihanilah aku dan
cukupkanlah segala kekuranganku dan angkatlah derajatku dan berilah rezeki
kepadaku, dan berilah aku petunjuk da berilah kesehatan kepadaku dan berilah
ampunan kepadaku.
10. Sujud Kedua
Bacaan dalam sujud. Dibaca 3 kali
سُبْحَانَ
رَبِّيَ اْلاَعْلَى وَبِحَمْدِهِ
Subhaana rabbiyal-a’laa wa bi hamdih.
Artinya : Maha Suci Tuhan Yang Maha Tinggi serta memujilah aku
kepada-Nya.
11. Duduk Tasyahud / Tahiyat Awal
Bacaan Tahiyat Awal
آلتَّحِيَّاتُ
اْلمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُالطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا
النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ
اللهِ الصَّالِحِيْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًارَسُوْلُ
اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَ سَيِّدِ نَامُحَمَّدٍ
At-tahiyyatuul-mubaarakaatush-shalawaatuth-thayyibaatu lillaah.
As-salaamu ‘alaika ayyuhan-nabiyyu wa rahmatullaahi wa barakaatuh, as-salaamu
‘alainaa wa ‘alaa ‘ibaadillaahish-shaalihiin. Asyhadu an laa ilaaha illallaah,
wa ayhadu anna Muhammadar Rasulullaah. Allahumma shalli ‘alaa sayyidinaa
Muhammad.
Artinya : “Segala kehormatan, keberkahan, kebahagiaan dan
kebaikan bagi Allah. Salam, rahmat dan berkah-Nya kupanjatkan kepadamu wahai
Nabi (Muhammad). Salam (keselamatan) semoga tetap untuk kami seluruh hamba yang
shaleh-shaleh. Aku bersaksi bahwa tiada Tuhan melainkan Allah. Dan aku bersaksi
bahwa Nabi Muhammad adalah utusan Allah. Ya Allah! Limpahilah rahmat kepada
Nabi Muhammad.
Nota
Setelah selesai bacaan tahiyat awal, bangun untuk rakaat seterusnya.
Bagi sholat Maghrib, tambah lagi 1 rakaat manakala sholat Zuhur, Asar dan Isyak perlu tambah lagi 2 rakaat.
Duduk selepas sujud kedua bagi rakaat terakhir disebut sebagai Duduk Tasyahud / Tahiyat Akhir
12. Tasyahud Akhir
Bacaan Tahiyat Akhir
آلتَّحِيَّاتُ
اْلمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُالطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا
النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ
اللهِ الصَّالِحِيْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًارَسُوْلُ
اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَ سَيِّدِ نَامُحَمَّدٍ
وَعَلَى آلِ سَيِّدِ نَامُحَمَّدٍ
كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سيِدِ نَآ إبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَّيِدِ نَآ إِبْرَاهِيْمَ
وَ بَارِِكْ عَلَى سيِّدِ نَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سيِّدِ نَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ
عَلَى سيِّدِ نَا إبْرَاهِيَْمَ وَ عَلَى آلِ سَيِّدِ نَاإِبْرَاهِيْمَ فى اْلعَالَمِيْنَ
إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ
At-tahiyyatuul-mubaarakaatush-shalawaatuth-thayyibaatu lillaah.
As-salaamu ‘alaika ayyuhan-nabiyyu wa rahmatullaahi wa barakaatuh, as-salaamu
‘alainaa wa ‘alaa ‘ibaadillaahish-shaalihiin.
Asyhadu an laa ilaaha illallaah, wa ayhadu anna Muhammadar Rasulullaah.
Allahumma shalli ‘alaa sayyidinaa Muhammad.
Wa ‘alaa aali sayyidinaa Muhammad
Kamaa shallaita ‘alaa sayyidinaa Ibrahiim wa ‘alaa aali sayyidinaa Ibrahiim wa
baarik ‘alaa sayyidinaa Muhammad wa ‘alaa aali sayyidinaa Muhammad. Kamaa
baarakta ‘alaa sayyidinaa Ibrahiim wa ‘alaa aali sayyidinaa Ibrahiim
fil-‘aalamiina innaka hamiidum majiid.
Artinya : Segala kehormatan, keberkahan, kebahagiaan dan
kebaikan bagi Allah.
Salam, rahmat dan berkah-Nya kupanjatkan kepadamu wahai Nabi (Muhammad).
Salam (keselamatan) semoga tetap untuk kami seluruh hamba yang shaleh-shaleh.
Aku bersaksi bahwa tiada Tuhan melainkan Allah.
Dan aku bersaksi bahwa Nabi Muhammad adalah utusan Allah.
Ya Allah! Limpahilah rahmat kepada Nabi Muhammad.
Ya Allah! Limpahilah rahmat atas keluarga Nabi Muhammad.
Sebagaimana pernah Engkau beri rahmat kepada Nabi Ibrahim dan keluarganya.
Dan limpahilah berkah atas Nabi Muhammad beserta para keluarganya. Sebagaimana
Engkau memberi berkah kepada Nabi Ibrahim dan keluarganya.
13. Salam
اَلسَّلَا
مُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُ اللهِ
As-salaamu ‘alaikum wa rahmatullaah.
Artinya : Keselamatan dan rahmat Allah semoga tetap pada kamu
sekalian.
Setelah selesai menunaikan Sholat, bacalah wirid atau terus membaca doa
Contoh Bacaan Doa Sesudah Sholat
بِسْمِ اللهِ
الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. حَمْدًا يُوَافِىْ
نِعَمَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ. يَارَبَّنَالَكَ الْحَمْدُ وَلَكَ الشُّكْرُ كَمَا
يَنْبَغِىْ لِجَلاَلِ وَجْهِكَ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ
Bismillaahirrahmaanirrahiim. Alhamdu Lillaahi Rabbil ‘Aalamiin.
Hamday Yu-Waafii Ni’amahuu Wa Yukaafi’u Maziidah. Yaa Rabbanaa Lakalhamdu Wa
Lakasy Syukru Ka-Maa Yambaghiilijalaaliwajhika Wa ‘Azhiimisul-Thaanik.
Artinya : Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha
Penyayang. Segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam. Pujian yang sebanding
dengan nikmat-nikmatNya dan menjamin tambahannya. Wahai Tuhan kami, bagi-Mu-lah
segala puji, dan bagi-Mu-lah segalah syukur, sebagaimana layak bagi keluhuran
zat-Mu dan keagungan kekuasaan-Mu.
اَللهُمَّ
صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ. صَلاَةً
تُنْجِيْنَابِهَا مِنْ جَمِيْعِ اْلاَهْوَالِ وَاْلآفَاتِ. وَتَقْضِىْ لَنَابِهَا جَمِيْعَ
الْحَاجَاتِ.وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيْعِ السَّيِّئَاتِ. وَتَرْفَعُنَابِهَا
عِنْدَكَ اَعْلَى الدَّرَجَاتِ. وَتُبَلِّغُنَا بِهَا اَقْصَى الْغَيَاتِ مِنْ جَمِيْعِ
الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاةِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ اِنَّهُ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ
الدَّعَوَاتِ وَيَاقَاضِىَ الْحَاجَاتِ.
Allaahumma Shalliwasallim ‘Alaa Sayyidinaa Muhammadiw Wa ‘Alaa
Aali Sayyidinaa Muhammad. Shala Atan Tun Ajihnaa Bíhaa Minjamii’il Ahwaali Wal
Aafaat. Wa Taqdhii Lanaa Bihaa Jamii’al Haajaat. Wa Tuthahhirunaa Bihaa Min
Jamii’is Sayyi’aat. W Atarfa ‘ Un A A Bihaa ‘Indaka ‘ A’laddarajaat. Wa
Tuballighunaa Bihaa Aqshal Ghaayaati Min Jamii’il Khairaatifil Hayaatiwa Ba’dal
Mamaat. Innahu Samii’un Qariibum Mujiibud Da’awaat Wayaa Qaadhiyal Haajaat.
Artinya : Wahai Allah, limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan
kepada penghulu kami, Nabi Muhammad dan keluarganya, yaitu rahmat yang dapat
menyelamatkan kami dari segala ketakutan dan penyakit, yang dapat memenuhi
segala kebutuhan kami, yang dapat mensucikan diri kami dari segala keburukan,
yang dapat mengangkat derajat kami ke derajat tertinggi di sisi-Mu, dan dapat
menyampaikan kami kepada tujuan maksimal dari segala kebaikan, baik semasa
hidup maupun sesudah mati. Sesunggunya Dia (Allah) Maha Mendengar, Maha Dekat,
lagi Maha Memperkenankan segala doa dan permohonan. Wahai Dzat yang Maha
Memenuhi segala kebutuhan Hamba-Nya.
اَللهُمَّ
اِنَّا نَسْئَلُكَ سَلاَمَةً فِى الدِّيْنِ وَالدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ وَعَافِيَةً
فِى الْجَسَدِ وَصِحَّةً فِى الْبَدَنِ وَزِيَادَةً فِى الْعِلْمِ وَبَرَكَةً فِى الرِّزْقِ
وَتَوْبَةً قَبْلَ الْمَوْتِ وَرَحْمَةً عِنْدَ الْمَوْتِ وَمَغْفِرَةً بَعْدَ الْمَوْتِ.
اَللهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا فِىْ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَالنَّجَاةَ مِنَ النَّارِ
وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ.
Allaahumma Innaa Nas’aluka Salaamatan Ftddiini Waddun-Yaa Wal
Aakhirah. Wa ‘Aafiya-Tan Fil Jasadi Wa Shihhatan Fil Badani Wa Ziyaadatan Fil
‘Ilmi Wa Barakatan Firrizqi Wa Taub Atan Qablal Maut Wa Rahm Atan ‘Indalmaut Wa
Maghfiratan Ba’d Al Maut. Allaahumma Hawwin ‘Alainaa Fii Sakaraatil Maut Wan
Najaata Minan Naari Wal ‘Afwa ‘Indal Hisaab.
Artinya : Wahai Allah! Sesungguhnya kami memohon kepadaMu,
kesejahteraan dalam agama, dunia dan akhirat, keafiatan jasad, kesehatan badan,
tambahan ilmu, keberkahan rezeki, taubat sebelum datang maut, rahmat pada saat
datang maut, dan ampunan setelah datang maut. Wahai Allah! Permudahkanlah kami
dalam menghadapi sakaratul maut, (Berilah kami) keselamatan dari api neraka,
dan ampunan pada saat dilaksanakan hisab.
اَللهُمَّ
اِنَّا نَعُوْذُبِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَالْبُخْلِ وَالْهَرَمِ وَعَذَابِ
الْقَبْرِ
Allaahumma Innaa Na’uudzu Bika Minal ‘Ajzi Wal Kasali Wal Bukhli
Wal Harami Wa ‘Adzaabil Qabri.
Artinya : Wahai Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepadaMu
dari sifat lemah, malas, kikir, pikun dan dari azab kubur
اَللهُمَّ
اِنَّا نَعُوْذُبِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَيَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لاَيَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ
لاَتَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَةٍ لاَيُسْتَجَابُ لَهَا.
Allaahummainnaa Na’uudzu Bika Min ‘Ilmin Laa Yanfa’ W Amin
Qalbin Laa Yakhsya’ W Amin Nafsin Laa Tasyba’ Wamin Da’watin Laa Yustajaabu
Lahaa.
Artinya : Wahai Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepadaMu
dari ilmu yang tidak bermanfaat, dari hati yang tidak khusyu’, dari jiwa yang
tidak kenal puas, dan dari doa yanag tak terkabul.
رَبَّنَااغْفِرْلَنَا
ذُنُوْبَنَا وَلِوَالِدِيْنَا وَلِمَشَايِخِنَا وَلِمُعَلِّمِيْنَا وَلِمَنْ لَهُ حَقٌّ
عَلَيْنَا وَلِمَنْ اَحَبَّ وَاَحْسَنَ اِلَيْنَا وَلِكَافَّةِ الْمُسْلِمِيْنَ اَجْمَعِيْنَ
Rabbanagh Firlanaa Dzunuubanaa Wa Liwaa-Lidiinaa
Walimasyaayikhinaa Wa Limu’alli-Mienaa Wa Liman Lahuu H Aqqun’ Alain Aa Wa Lim
An Ahabba Wa Ahsana Ilainaa Wa Likaaffatil Mus Limun A Ajma’iin.
Artinya : Wahai Tuhan Kami, ampunilah dosa-dosa kami, dosa-dosa
orang tua kami, para sesepuh kami, para guru kami, orang-orang yang mempunyai
hak atas kami, orang-orang yang cinta dan berbuat baik kepada kami, dan seluruh
umat islam
رَبَّنَا تَقَبَّلْ
مِنَّا اِنَّكَ اَنْتَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ وَتُبْ عَلَيْنَا اِنَّكَ اَنْتَ التَّوَّابُ
الرَّحِيْمُ
Rabbanaa Taqabbal Minnaa Innaka Antas Samii’ul ‘Aliim, Wa Tub
‘Alainaa Innaka Antat Ta Wwa Abur Rahiim
Artinya : Wahai Tuhan kami, perkenankanlah (permohonan) dari
kami, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui.
Dan terimalah taubat kami, sesungguhnya Engkau Maha Menerima Taubat lagi Maha
Penyayang.
رَبَّنَا أَتِنَا
فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي اْلأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Rabbanaa Aatinaa Fiddunnyaa Hasanah, Wa Fil Aakhirati Hasanah,
Waqinaa ‘Adzaa Ban Naar.
Artinya : Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan hidup di dunia
dan kebaikan hidup di akhirat, dan jagalah kami dari siksa api neraka.
وَصَلَّى اللهُ
عَلى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ
الْعَالَمِيْنَ
Washallallaahu ‘Alaa Sayyidinaa Muhamma-Din Wa’alaa Aalihiwa
Shahbihiiwa Sallam, Wal Hamdu Lillaahirabbil ‘Aalamiin.
Artinya : Semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan
kepada penghulu kami, Nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya dan segala puji
bagi Allah, Tuhan Semesta Alam
Itulah
sedikit dari pembahasan mengenai bacaan sholat lengkap yang mencakup niat sholat
fardhu 5 waktu. Mungkin bagi sebagian besar umat islam sudah tidak perlu lagi
menghafal kerana sejak kecil bacaan ini sudah dihafalkan dan setiap hari
digunakan.
BENTUK-BENTUK SHOLAT FARDHU
Sholat fardhu mempunyai beberapa bentuk ketika hendak melakukannya, iaitu:
1. Sholat Berjama‘ah.
2. Sholat Juma‘at.
3. Sholat Musafir.
4. Sholat Khauf.
1. Sembahyang Sholat Berjemaah
- Sembahyang berjama‘ah bermaksud menggabungkan sembahyang ma’mum dengan sembahyang imam. Jama‘ah terhasil dengan bilangan dua orang atau lebih.
- Hukumnya adalah fardhu kifayah kecuali sembahyang Juma‘at. Oleh itu, ia mesti dilakukan oleh sekumpulan penduduk dalam sesebuah tempat atau kawasan.
- Namun demikian, terdapat beberapa keuzuran yang dibenarkan syara‘ untuk tidak menghadirkan diri ke masjid bagi mendirikan sembahyang berjama‘ah seperti berikut:
- Keuzuran umum seperti hujan, angin yang kuat pada waktu malam, jalan terlalu becak dan berlumpur.
- Keuzuran khusus seperti sakit, keadaan yang terlalu lapar dan dahaga, takut kepada orang yang akan melakukan kezaliman ke atas diri dan hartanya, ketika menahan diri daripada berlaku hadath (kecil) disebabkan kencing dan buang air besar. Begitu juga seseorang yang makan makanan yang berbau busuk, atau berpakaian dengan pakaian yang kotor dan berbau yang boleh mengganggu orang lain.
Syarat Imam
- Imam bukanlah seorang ummi yang tidak betul bacaan al-fatihah, cacat dari segi sebutan, ketiadaan syaddah dan sebagainya, sedangkan ma’mum lebih baik daripadanya.
- Imam bukan dari kalangan wanita jika ma’mumnya lelaki.
- Imam yang hendak diikuti itu bukanlah sebagai pengikut kepada imam lain.
Cara mengikut Imam
- Ma’mum hendaklah tidak berada di hadapan imam. Makruh sekiranya ma’mum berdiri selari dengan imam, tetapi yang sunatnya ialah di belakang sedikit dari imam. Ukuran yang diambilkira sama ada berada di hadapan atau di belakang ialah tumit kaki.
- Ma’mum hendaklah mengikut imam dengan tidak mendahului takbiratul ihram imam. Hukumnya makruh jika dilakukan serentak dengan imam pada selain takbiratul ihram.
- Ma’mum hendaklah mengikuti perbuatan imam dalam semua perpindahan dari satu rukun kepada satu rukun yang berbentuk perbuatan (rukun fi‘liyy) dengan keadaan perbuatan ma’mum hendaklah terkemudian daripada imam, melainkan jika ada keuzuran seperti bacaannya lambat, maka dia boleh tertinggal daripada mengikut imam dengan tiga rukun yang panjang.
- Ma’mum hendaklah mengetahui perpindahan imam dari satu rukun ke satu rukun sama ada dengan melihatnya atau melihat sesetengah daripada saf atau mendengar suara imam atau muballigh (penyampai takbir imam).
- Jarak tempat antara ma’mum dan imam itu hendaklah tidak terlalu jauh jika kedua-duanya sembahyang di luar masjid. Jika sembahyang didirikan dalam masjid, maka ikutan ma’mum itu sah walau sejauh mana sekalipun jarak antara kedua-duanya.
- Ma’mum hendaklah berniat berjama‘ah atau mengikut imam ketika takbiratul ihram.
2. Sembahyang Jumaat
Sembahyang Juma‘at telah difardhukan di Makkah sejurus sebelum Nabi berhijrah ke Madinah.
Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam juga menegaskan dengan sabdanya:
“Sembahyang Juma‘at adalah tanggungjawab yang wajib ke atas setiap orang Islam”
Syarat Wajib Juma‘at
- Mukallaf, iaitu seorang yang beragama Islam, baligh dan berakal.
- Kemerdekaan yang sempurna. Hamba tidak diwajibkan Juma`at.
- Lelaki, ia tidak diwajibkan ke atas wanita kerana mereka sibuk dengan anak-anak dan urusan rumahtangga, seterusnya menimbulkan kesulitan kepada mereka.
- Sihat tubuh badan, tidak sakit yang memudaratkan.
- Bermukim di tempat Juma`at didirikan.
Syarat Sah Juma‘at
- Sembahyang itu hendaklah didirikan dalam sempadan kawasan bangunan dan binaan sama ada di pekan atau di kampung yang penduduknya bertaraf mastautin.
- Bilangan ahli Juma‘at yang cukup syarat tidak kurang daripada empat puluh orang yang cukup syarat.
- Bilangan ahli Juma‘at berkekalan dari awal khutbah hingga tamatnya sembahyang.
- Didirikan dalam waktu Zuhur. Jika waktu Zuhur telah sempit, tidak cukup untuk didirikan sembahyang Juma‘at, maka mereka wajib mendirikan sembahyang Zuhur.
- Tidak berbilang-bilang Juma‘at pada satu tempat selama ia boleh dibuat dalam satu jama‘ah kecuali penduduk terlalu ramai sedangkan tempat adalah sempit.
Fardhu Juma‘at
Ia terdiri daripada dua fardhu, iaitu khutbah dan sembahyang dua raka‘at. Sembahyang Juma‘at hendaklah didirikan dengan dua raka‘at secara berjama‘ah selepas khutbah. Untuk mendapatkan jama‘ah dalam sembahyang Juma‘at, hanya disyaratkan mendapatkan satu raka‘at yang penuh. Sekiranya ia diperolehi, maka sembahyang Juma‘at adalah sah dan jika tidak, ia wajib ditukar kepada Zuhur.
Rukun Khutbah
- Memuji Allah subhanahu wata‘ala dengan menggunakan mana-mana lafaz sekalipun terdapat di dalam isi kandungan ayat yang dibaca.
- Bersalawat ke atas Nabi sallallahu ‘alayhi wasallam dengan mana-mana perkataan yang memberi maknanya.
- Berpesan supaya bertaqwa kepada Allah dengan menggunakan apa jua lafaz.
- Membaca satu ayat daripada Al-Qur’an yang dapat memberi kefahaman dan mempunyai makna yang jelas pada salah satu daripada dua khutbah.
- Berdoa untuk orang-orang yang beriman pada khutbah yang kedua.
Syarat Khutbah
- Khatib berdiri ketika berkhutbah sekiranya ia berkuasa untuk berbuat demikian. Kedua-dua khutbah tersebut hendaklah dipisahkan dengan duduk.
- Tidak dikemudiankan daripada sembahyang.
- Khatib berada dalam keadaan suci daripada hadath kecil dan besar, serta najis yang tidak dimaafkan sama ada pada pakaian, badan atau tempatnya dan berada dalam keadaan menutup ‘aurat.
- Rukun-rukun khutbah dibaca dalam bahasa Arab biarpun tidak difahami oleh para jama‘ah.
- Berturut-turut di antara rukun-rukun khutbah dan juga antara khutbah pertama dengan khutbah kedua serta antara khutbah kedua dengan sembahyang.
- Rukun kedua-dua khutbah tersebut hendaklah didengari oleh empat puluh orang yang mencukupi syarat-syarat sah sembahyang Juma‘at.
3. Sembahyang Orang Yang Bermusafir
Bermusafir adalah suatu yang berbentuk azab. Disebabkan musafir, manusia kehilangan perasaan-perasaan tenang dan kerehatan. Oleh itu, Allah subhanahu wata‘ala telah memberikan kepada mereka dua bentuk keringanan dalam sembahyang seperti berikut:
- Memendekkan bilangan raka‘at yang dinamakan qasar.
- Menghimpunkan dua sembahyang tunai antara satu sama lain dalam satu waktu dinamakan jama‘.
Perjalanan yang membolehkan sembahyang jama‘ dan qasar disyaratkan :
- Jarak jauh perjalanan hendaklah sampai dua marhalah iaitu lebih kurang 81 km atau lebih.
- Perjalanan hendaklah menuju ke arah tertentu dan diketahui bahawa tempat yang dimaksudkan itu jauh.
- Perjalanan itu bukan dengan tujuan maksiat. Bermusafir dengan tujuan berniaga arak, mengambil riba atau menyamun adalah maksiat maka tidak diberi kelonggaran.
Sembahyang Qasar
Ia adalah sembahyang fardhu dengan memendekkan setiap sembahyang empat raka‘at iaitu Zuhur, ‘Asar dan ‘Isya’ menjadi dua raka‘at dalam perjalanan yang diharuskan.
Syarat-syarat sah sembahyang qasar seperti berikut :
- Sembahyang itu telah masuk waktu ketika bermusafir dan hendaklah ditunaikan ketika musafir.
- Orang yang bermusafir hendaklah telah sampai ke sempadan bandar atau pekan yang hendak ditinggalkan atau melepasi bangunan-bangunan di pekan tersebut.
- Orang bermusafir tidak berniat untuk tinggal di tempat tujunya selama empat hari atau lebih, tidak termasuk hari sampai dan pulang.
- Orang yang musafir tidak menjadi ma’mum kepada orang yang bermukim, maka sembahyang wajib ditunaikan dengan bilangan raka‘at yang sempurna.
Sembahyang Jama'
Sembahyang jama‘ bermaksud menghimpunkan dua sembahyang tunai antara satu sama lain dalam satu waktu.
Sembahyang jama‘ terbahagi kepada dua bahagian:
1. Jama‘ taqdim iaitu menunaikan sembahyang kedua dalam waktu yang pertama. Syarat- syarat jama‘ taqdim adalah seperti berikut :
a) Ditunaikan secara tertib antara keduanya, iaitu dengan menunaikan sembahyang yang
pertama terlebih dahulu kemudian diikuti dengan sembahyang yang kedua.
b) Hendaklah berniat jama‘ untuk menunaikan sembahyang kedua ke dalam waktu yang
pertama sebelum selesai sembahyang yang pertama ketika takbiratul ihram.
c) Ditunaikan secara berturut-turut (muwalat) iaitu sembahyang yang kedua ditunaikan
segera sebaik sahaja selesai daripada salam sembahyang pertama tanpa dipisahkan oleh
sesuatu pun sama ada zikir, sembahyang sunat atau lain-lain.
d) Perjalanan berterusan sehingga dilakukan sembahyang yang kedua.
e) Sembahyang yang pertama hendaklah diyakini bahawa didirikan dengan sah walaupun
sembahyang itu mesti ditunaikan semula kerana mungkin ketiadaan air untuk
berwudhu’.
2. Jama‘ ta’khir iaitu melewatkan sembahyang pertama ke dalam waktu kedua. Sembahyang secara jama‘ ta’khir tidak disyaratkan tertib antara kedua sembahyang bahkan boleh memulakannya dengan mana-mana sembahyang yang dikehendaki. Juga tidak disyaratkan muwalat (berturut-turut) tetapi ia disunatkan.
Syarat-syaratnya ialah :
a) Berniat hendak melewatkan sembahyang pertama ketika dalam waktunya dalam jarak
masa yang boleh ditunaikan sembahyang tersebut.
b) Orang yang bermusafir itu hendaklah terus berada dalam keadaan musafir sehingga
kedua-dua sembahyang selesai didirikan.
4. Sembahyang Khawf (Ketika Takut)
Sembahyang khawf ialah sembahyang fardhu yang didirikan ketika berlaku peperangan. Ia istimewa daripada sembahyang lain disebabkan beberapa rukhsah (kemudahan) yang diberikan terutamanya ketika berjama‘ah.
Sembahyang khawf mempunyai dua keadaan berdasarkan keadaan peperangan yang berlaku, iaitu:
- Keadaan berjaga-jaga dan peperangan belum tercetus.
- Ketika peperangan tercetus, saf-saf bertaburan dan suasana membimbangkan.
Keadaan berjaga-jaga dan peperangan belum tercetus
Bagi keadaan ini terdapat dua cara yang berbeza dengan sebab perbezaan kedudukan musuh:
1. Ketika musuh berada dan terkawal pada arah qiblat dan peperangan belum lagi tercetus. Imam hendaklah menyusun tentera kepada dua saf, empat atau lebih dan bersembahyang bersama-sama dengan mereka. Apabila imam sujud, saf yang berada di belakang imam hendaklah turut sujud bersama dengan imam. Manakala yang baki hendaklah menjaga rakan-rakan mereka yang sedang sujud daripada gerakan musuh. Apabila imam dan saf yang sujud bersamanya bangun, maka saf yang berdiri tadi hendaklah sujud sehingga mereka bersama dengan imam ketika duduk tasyahhud. Selepas itu semuanya memberi salam bersama dengan imam. Inilah cara sembahyang yang dilakukan oleh Rasulullah dalam peperangan Asfan.
2. Ketika musuh bertebaran, bukan berada di arah qiblat dan peperangan belum lagi tercetus. Cara sembahyang yang disunatkan dalam keadaan tersebut ialah seperti berikut:
a) Tentera yang bersembahyang dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan
pertama berdiri ke arah musuh kerana mengawal dan menjaga orang-orang Islam dan
kumpulan kedua pergi menunaikan sembahyang secara berjama‘ah bersama-sama
imam.
b) Imam bersembahyang bersama dengan kumpulan kedua hingga selesai satu raka‘at.
Apabila imam berdiri pada raka‘at kedua, para ma’mum hendaklah berniat mufaraqah
(bercerai daripada imam) dan mereka menyempurnakan raka‘at kedua secara sendiri.
Kemudian mereka pergi ke tempat kumpulan pertama yang sedang berjaga.
c) Kumpulan pertama yang berjaga datang pula mengikut imam dan imam semestinya
berdiri lama pada raka‘at kedua sekadar kumpulan pertama sempat berdiri
bersamanya. Imam bersembahyang dengan mereka pada raka‘at kedua yang merupakan
raka‘at pertama jika dinisbahkan kepada ma’mum. Apabila imam duduk untuk
tasyahhud, mereka bangun menyempurnakan raka‘at kedua sehingga mereka duduk
dalam keadaan imam masih membaca tasyahhud. Kemudian imam memberi salam
bersama-sama mereka.
Ketika peperangan tercetus, saf-saf bertaburan dan suasana membimbangkan
Apabila berlaku keadaan tersebut, maka tidak ada cara tertentu untuk ditunaikan sembahyang. Bahkan setiap orang menunaikan sembahyang mengikut keadaan yang mengizinkan mereka mendirikannya sama ada dalam keadaan berdiri, menunggang, berjalan kaki atau berhenti, sama ada menghadap qiblat atau tidak. Ruku‘ dan sujud dilakukan dengan isyarat atau dengan menggerakkan kepalanya sebagai isyarat kepada ruku‘ dan sujud dengan menjadikan sujud lebih rendah daripada ruku‘.
Sumber : http://www.al-azim.com/masjid/infoislam/ibadat/pembahagian.htm
No comments:
Post a Comment